Дивні мандри. Залізниці, індастріал, природа
На головнуПошукПро сайт

Гайворон: вузькоколійка, гранітні пороги, квартали, люди

';

Це була не перша моя подорож на Гайворонську вузькоколійку, але вперше ми з моїм другом вирішили поїхати туди з велосипедами. Кажу "з" а не "на", тому що крутити педалі від Києва до Гайворона ніхто, звісно не збирався. План був доїхати до Рудниці потягом(в плацкарті, з розібраними і зачохленими великами), далі на Гайворон вузькоколійним потягом, і ось там тільки нам мали стати у нагоді велосипеди: ми хотіли покататись по Гайворону, оглянувши гранітні будинки, ГЕС, пороги і старий млин на Бузі, а також здійснити невелику "радіалку" в напрямку Голованівська (Тих, хто не в курсі, що таке Гайворонська вузькоколійка чи вузькоколійна залізниця взагалі, відправляю сюди: oldrailways.info/railways.php?id=1 ).

Частина 1: від Рудниці до Гайворона

Розклад приміських потягів на вузькоколійній лінії Гайворон-Рудниця усталений роками: о 17 годині потяг вирушає з Гайворона на Рудницю, прибуває туди о 21, ночує на станції і о 4 ранку їде назад. Прибуття вранці у Гайворон близько 7 ранку. Можливо, колись такий графік був призначения для підвезення жителів сіл у Гайворон на роботу і на навчання. Однак, крупні заводи у Гайвороні - а перш за все Гайворонський тепловозоремонтний завод, який був єдиним підприємством у СРСР, що ремонтувало вузькоколійні тепловози - зараз не працюють. Зате розклад рейсу чудово підійшов бабулькам з сіл Бершадського і Чечельницького районів, що їздять торгувати в Одесу: ввечері вони доїжджають до Рудниці, а там вночі пересідають на електричку Вапнярка-Одеса. Назад з Одеси приїжджають так само вночі, і о 4 ранку сідають на "кукушку" на Гайворон.

Подібий маршрут був і у нас, тільки ми прибули в Рудницю вночі не електричкою, а потягом, і замість картатих сумок у нас були зачохлені велосипеди. Раніше тут зупинявся один із потягів Київ-Одеса, яким можна була приїхати о 3 ранку, майже перед відправленням приміського на Гайворон. Зараз з Києва сюди можна доїхати лише потягом Київ-Ізмаїл, який прибуває у Рудницю опівночі, так що чекати доведеться більше чотирьох годин.

Колись, у роки розквіту вузькоколійки, Рудниця була важливим пасажирським і вантажним вузлом, що поєднував два світи: вузькоколійний і ширококолійний. Від тої епохи тут зберігся вокзал - острівний, розташований між вузькоколійною і ширококолійною частинами станції - завеликий як для нинішнього статусу станції.

Будівля вокзалу, висловлюючись фразою одної залізничної блогерки, "красива і історична", але дихати затхлим повітрям залу очікування в таку теплу літню ніч не було жодного сенсу. Кидаємо велики під розкидистими деревами і очікуємо четвертої ранку то дрімаючи на каріматах, то знічев"я фотографуючи кукушку. Ніби модель у студії, вона сумирно стояла, поки ми бігали навколо із штативами, от тільки світло було не зовсім студійним: щоб хоч якось освітлити морду локомотива, підсвічуємо ліхтариком під час експозиції.

Тепловоз ТУ2-071 на станції Рудниця. Вінницька область, станція Рудниця
Тепловоз ТУ2-071 на станції Рудниця
Вінницька область, станція Рудниця

Нарешті з"являються провідники, машиніст заводить локомотив. Затягуємо велики через тісні тамбури старих польських вагонів. Втулити їх там важко, але за рахунок невеликої залюдненості потяга, можемо дозволити собі кинути їх просто у прохід. Бабульки неквапом вантажать сумки і на наш "беспредєл" з великами реагують неочікувано спокійно.

Перші зупинкові пункти проїжджаємо вночі майже непомітно: ні ліхтарів, ні ознак життя. Проте потяг спиняється, інколи дехто виходить.

Приміський потяг Рудниця - Гайворон. Вінницька область, станція Рудниця
Приміський потяг Рудниця - Гайворон
Вінницька область, станція Рудниця

Лінія тут йде з заходу на схід, і після Щербаково небо попереду потяга починає світлішати - займається, а ближче до Бершаді сходить сонце.

Приміський потяг Рудниця - Гайворон. Вінницька область, станція Рудниця
Приміський потяг Рудниця - Гайворон
Вінницька область, станція Рудниця

Бабульки з сумками поступово виходять, а на зміну їм майже ніхто не сідає: вочевидь, як транспорт до райцентра вузькоколійка не дуже популярна.

Під'їжджаємо до Бершаді - єдиної проміжної станції на лінії.

Пристанційна будівля. Вінницька область, станція Бершадь
Пристанційна будівля
Вінницька область, станція Бершадь

Приміський потяг Рудниця - Гайворон вирушає зі станції Бершадь. Вінницька область, станція Бершадь
Приміський потяг Рудниця - Гайворон вирушає зі станції Бершадь
Вінницька область, станція Бершадь

Зверніть увагу на ширину відкривання вікна у вагоні: їй би позаздрили усі електрички і потяги в Україні! Вагон був збудований і сконструйований у Польщі, де сильної спеки не буває, однак для українських умов підійшов чудово.

Станція Бершадь. Вінницька область, станція Бершадь
Станція Бершадь
Вінницька область, станція Бершадь

Типова пасажирка кукушки. Як їй самотужки вдається мандрувати з двома кравчучками товару - загадка.

Стрілка, що на фото, активно використовується: Бершадь це єдина в Україні станція, де можна побачити схрещення двох вузькоколійних пасажирських потягів.

Станція Бершадь. Вінницька область, станція Бершадь
Станція Бершадь
Вінницька область, станція Бершадь

Незважаючи на те, що вузькоколійка постійно балансує на грані закриття, тут намагаються слідкувати за колією незгірш, аніж на "нормальній" залізниці.

Перегін Бершадь - Гайворон. Вінницька область
Перегін Бершадь - Гайворон
Вінницька область

Тоненіьк ниточки колії, протягнуті між свіжоскошеної зеленої трави, створюють враження парку. А ось і житло путійців, які займаються наведенням такої краси: колишня станція Устя.

Залізнична казарма на колишній станції Устя. Вінницька область
Залізнична казарма на колишній станції Устя
Вінницька область

Частина 2. Гранітні будинки, кар"єри, пороги, люди.

Прибуваємо в Гайворон і нарешті сідаємо на велики. Пункт №1: гранітний квартал. Дізнався я про цю цікавинку з інтернета, але толкового опису, де ж знаходяться ці гранітні будинки, ніде не було, не кажучи про координати. Що ж, тим цікавіше: починаємо прочісувати місто в пошуках. Гайворон - невелике містечко, і забудоване переважно хатами, так що, знайти "багатоповерхівки" не було складною задачею.

"Квартал" будинків з граніту цікавий тому, що з граніту взагалі-то ніхто будинків не будує. Цей камінь важкий і "холодний". Завдяки міцності він добре годиться на щебінь, полірованим гранітом оздоблюють інтер"єри станцій метро, пам"ятники і т.д.. У Гайвороні є великий гранітний кар"єр, і, вочевидь, саме наявність свого дешевого граніту підштовхнула гайворонців побудувати кілька будинків з нього. Першим знаходимо клуб, який тепер перетворився на пустку:

Колишній будинок культури. Кіровоградська область, Гайворон
Колишній будинок культури
Кіровоградська область, Гайворон

Колишній будинок культури. Кіровоградська область, Гайворон
Колишній будинок культури
Кіровоградська область, Гайворон

однак завдяки граніту стіни стоять неушкодженими, ніхто не намагається розібрати їх на будматеріали, так що є надія що колись його відновлять. А ось і житлові будиночки:

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Дворики приваблюють своє затишною, душевною атмосферою: таке буває тільки у невеликих містах, при забудові на 2-3, максимум 5 поверхів. Пластикові балкони, звісно, псують вид будинку, але що поробиш: відчуття краси, на жаль, не є прикметною рисою сучасних українців. Ось тут в благоустрої двора явно зайшли задалеко:

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Зверніть увагу на висоту дверей у під"їзд.

Далі за вокзалом знаходимо ще одну групку будиночків. На скісному сонячному світлі чудово проступає брутальна фактура необробленого граніту.

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Тут жителі продемонстрували кращий смак, залишається тільки побажати їм найшвидшого проведення кабельного телебачення.

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Всі будиночки нетипові, кожен має якісь відмінності. Ось на цьому зробили аркове вікно:

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Далі ще кілька звичаних цегляних будинків, проте не менш вишуканих:

Гранітний квартал. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітний квартал
Кіровоградська область, Гайворон

Пункт №2: старий млин на Південному Бузі, нижче по течії від Гайворона.

Південний Буг - найбільш порожиста із великих річок України. Пороги зустрічаються практично по усій середній течії річки, від Вінниці до Вознесенська. Крутий ухил русла разом з обривистими, часто скелястими берегами робить її привабливою для гідроенергетики. Гайворонська ГЕС відноситься до малих ГЕС, але серед них вона - одна з найбільших. Серед більше ніж шістдесяти українських малих ГЕС вона посідає третє місце по потужності: 6180 кВт. Це начебто і багато - більшість малих ГЕС у нас мають потужність 200-300 кВт - а наче й ні: це в 70 разів менше за Канівську ГЕС на Дніпрі, і в 250 разів менше за Дніпрогес. Завдяки ГЕС утворилось водосховище, яке обіймає Гайворон з півдня.

Гайворонська ГЕС. Кіровоградська область, Гайворон
Гайворонська ГЕС
Кіровоградська область, Гайворон

Піднімаємось на круту гірку, звідки відкривається панорамний вид на ГЕС і місто за нею. Далі наш шлях лежить на південь, уздовж бурхливого, не задушеного водами ГЕС русла річки. Їдемо вузькою стежкою, на якій, як і на річці, є свого роду пороги: періодично трапляються виходи гранітів, так що велосипеди доводиться обносити - один в один як байдарочники на річці! Бачимо перші перекати і порожисті місця на річці:

Пороги на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Пороги на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

З високого берега відкривається ось така ідилічна картина:

Пороги на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Пороги на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

Нарешті доїжджаємо до млина. Навколо запарковані автівки - ймовірно це їхні власники рибалять на каменях. Зі спеки степового полудня пірнаємо у затінок, насолоджуючись вологою прохолодою, що йде від річки.

Старий млин на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Старий млин на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

Старий млин на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Старий млин на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

Старий млин на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Старий млин на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

Старий млин на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Старий млин на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

На зворотньому шляху трохи купаємось в річці. Зараз вода низька, а ось навесні ці пороги виглядають значно цікавіше:

Пороги на р. Південний Буг. Кіровоградська область, поблизу Гайворона
Пороги на р. Південний Буг
Кіровоградська область, поблизу Гайворона

Пункт 3. Гранітний кар"єр.

Навіть не кар"єр, а спецкар"єр. Звідки взявся цей префікс, від якого відгонить секретністю і значущістю - мені невідомо. Ззовні кар"єр нічим особливим не вирізняється, та ще й затоплений, через що я мав сумніви в тому що він працює зараз. Та все ж вирішив туди поїхати: принаймні, заради гарного виду на місто і ГЕС, який відкривається з північного борту кар"єра. Однак, нам пощастило: кар"єр функціонує, синій ТГМ попихкуючи штовхав вагони під погрузкою. Паралельно з колією, на відстані десятка метрів, знаходяться ті пороги, які ми бачили по дорозі до млина, однак тут вид на річку закривають дерева. Зате добре видно ГЕС на задньому плані, яка подібно до "справжніх" великих ГЕС оточена великими опорами ЛЕП.

Тепловоз ТГМ6А-1615 в Гайворонському спецкар'єрі. Кіровоградська область, Гайворон
Тепловоз ТГМ6А-1615 в Гайворонському спецкар'єрі
Кіровоградська область, Гайворон

Тепловоз ТГМ6А-1615 в Гайворонському спецкар'єрі. Кіровоградська область, Гайворон
Тепловоз ТГМ6А-1615 в Гайворонському спецкар'єрі
Кіровоградська область, Гайворон

Біля адміністрації кар"єру установлена в якості пам"ятника стара дробарка:

Гранітна дробарка-пам"ятник. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітна дробарка-пам"ятник
Кіровоградська область, Гайворон

А також такий собі "гранітмен"

Гранітна людина. Кіровоградська область, Гайворон
Гранітна людина
Кіровоградська область, Гайворон

Пункт 4. Лінія на Голованівськ.

Надвечір крутимо педалі в сторону Голованівська. Частина вузькоколійки від Гайворона до Голованівська набагато менш жвава за рудницьку ділянку: тут потяг ходить лише двічі на тиждень. Він не користується великою популярністю - у складі потяга лише один пасажирський вагон. Ця ділянка перебуває у найбільш загрозливому стані - Одеська залізниця має плани її закрити або вкоротити до станції Грушка(на момент написання статті рух до Голованівська був припинений).

Від Гайворона до наступної станції Хащувате поруч з вузькоколійкою йде широка колія - теж тупикова. Одразу за Гайвороном вона крутим підйомом виходить нагору, вузькоколійка ж робить кілька меандрів.

Вид на вузькоколійний і ширококолійний перегони Гайворон - Хащувате. Кіровоградська область, Гайворон
Вид на вузькоколійний і ширококолійний перегони Гайворон - Хащувате
Кіровоградська область, Гайворон

Після Хащуватого діюча широка колія поверне на південь, де є гранітний кар"єр і графітовий комбінат зі своїм кар"єром. Наскільки мені відомо, графітовий комбінат зараз не діє, але тим не менш це може бути цікавим місцем для наступної поїздки. Ми ж залишаємось вірними вузькоколійці і їдемо по трасі в бік Таужні, де у нас запланований нічіг. Щоб максимально зменшити вагу необхідної споряги, наметів ми не беремо: тільки карімати і спальники, отже, ночівля буде просто неба.

Задум був в тому, щоб заночувати прямо біля колії, так щоб можна було вранці довго спати майже до самого потяга, однак сонце почало припікати уже невдовзі після сходу і розбудило нас. Нарешті трюхикає приміський.

Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка
Кіровоградська область

Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка
Кіровоградська область

Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 на перегоні Гайворон - Грушка
Кіровоградська область

Праворуч видно насип і залишки недобудованої колії, яку прокладали на заміну вузькій, але так і не дотягнули до Голованівська.

Юний залізничний мандрівник. Кіровоградська область
Юний залізничний мандрівник
Кіровоградська область

Малий їде з бабусею на прогулянку, здивовано позираючи на фотографів. Зрештою, ми не дуже від нього відрізняємось: хоч і дорослі дядьки, а так само в захваті від паровозиків.

Далі рухаємось в бік станції Мощена, яка теж колись була невеличким вузлом - з неї йшло відгалуження на Салькове. Зараз колійний розвиток на станції відсутній, тільки путійські казарми і водонапірна вежа нагадують що тут колись була станція.

Проїждаємо повз ліс з старезними дубами, який поступово вирубують. Підлі нелегальні лісоруби залишають смугу дерев глибиною 10-20 метрів уздовж колії - щоб створити видимість існування лісу - а далі йде вирубка.

Ліс перед вирубкою. Кіровоградська область
Ліс перед вирубкою
Кіровоградська область

Ось і зворотній рейс.

Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Голованівськ - Гайворон на перегоні Грушка - Гайворон. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Голованівськ - Гайворон на перегоні Грушка - Гайворон
Кіровоградська область

Обабіч колії - не ліс, а тільки вбогі його залишки. Недобудована широка колія тут так заросла, що потрібні зусилля щоб роздивитись її серед кущів акації.

Повертаємось назад у Гайворон: опівночі у нас приміський на Вінницю, а до цього ще буде два приміських на рудницькій лінії: щоденний, і піковий, що ходить тричі на тиждень. Денну спеку непогано б пересидіти десь в затінку, та де там! На станції Гайворон дізнаємось, що скоро буде їхати ЧМЕ3 з боку Хащуватого, отже є можливість його зняти на тому самому крутому підйомі, що ми бачили на виїзді з міста. Швиденько педалюємо назад.

Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон. Кіровоградська область
Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон
Кіровоградська область

Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон. Кіровоградська область
Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон
Кіровоградська область

Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон. Кіровоградська область
Тепловоз ЧМЕ3 на перегоні Хащувате - Гайворон
Кіровоградська область

Трохи покупавшись в невеличкому озері на місці піщаного кар"єра, вибираємось на рудницьку лінію. За мостом через Буг одразу починається затяжний підйом: лінія виходить з долини Буга на вододіл. Тут і очікуємо на кукушку.

Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область

Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область

Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область
Тепловоз ТУ2-179 з приміським потягом Гайворон - Рудниця на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область

По Бершаді вона роз"їдеться з іншим вузькоколійним потягом, який прибуде в Гайворон під захід сонця. До нього ще дві години, то ж ми варимо макарони на вогні, зібравши дрова у посадці, по тому повертаємось до моста.

Річка в цьому місці - це насправді верхів"я водосховища Гайворонської ГЕС, через що вона дещо ширша, ніж звичайне русло. Невеличкий шматочок території між вузькоколійкою і водосховищем на правому березі засаджений соснами, тут знаходиться кілька турбаз з житлом типу "будиночок на курячих ніжках". Навіть тут проявляється місцева специфіка Гайворона як колишньої "вузькоколійної столиці": деякі будиночки зроблені з старих вузькоколійних вагонів!

Будиночки турбази, зроблені з вузькоколійних вагонів Pafawag. Кіровоградська область, Гайворон
Будиночки турбази, зроблені з вузькоколійних вагонів Pafawag
Кіровоградська область, Гайворон

Відпочинкова зона на р. Південний Буг. Кіровоградська область, Гайворон
Відпочинкова зона на р. Південний Буг
Кіровоградська область, Гайворон

Відпочинкова зона на р. Південний Буг. Кіровоградська область, Гайворон
Відпочинкова зона на р. Південний Буг
Кіровоградська область, Гайворон

Відпочинкова зона на р. Південний Буг. Кіровоградська область, Гайворон
Відпочинкова зона на р. Південний Буг
Кіровоградська область, Гайворон

Місцеві жителі приходять сюди відпочивати і порибалити. Кілька підлітків вийшли на міст і без довгих вагань почали стрибати у воду. Перейнявшись духом відпочинку, ми теж купаємось в річці.

Перед приходом потяга шукаємо ракурси: врешті Андрюха вилазить на міст, я ж підшукую придатне до зйомки дерево біля моста.

Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

По мосту часто ходять пішоходи, велосипедисти і навіть їздять скутери: для сіл по той бік річки це найближчий шлях у Гайворон, автомобільна дорога робить великий гак. На горизонті вже з'явилась кукушка, але їде вона поволі - я спокійно встигаю зійти з моста і вилізти на примічене дерево.

Тепловоз ТУ2-071, міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Тепловоз ТУ2-071, міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

Тепловоз ТУ2-071, міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь. Кіровоградська область, Гайворон
Тепловоз ТУ2-071, міст через р. Південний Буг на перегоні Гайворон - Бершадь
Кіровоградська область, Гайворон

На такій мажорній ноті активна частина нашої поїздки закінчується. Далі - дрімота на вокзалі, нічний приміський(чме3+плацкартні вагони) до Вінниці і потяг на Київ. За чудово проведений час на Гайворонщині доведеться ще розплачуватись кількома погрузками-розгрузками і зачохленнями велосипедів по дорозі на Київ.

Коментарі

  • ihora87
    5 лютого 2020 13:41

    Дякую за чудовий репортаж і фото!

  • Володимир
    18 червня 2021 02:19

    Дуже дякую за цікаву подорож і чудові краєвиди! Ніби побував у дитинстві. Згадав як з батьками діставалися вузькоколійкою від Рудниці до Бершаді та у зворотному напрямі. Зворотна подорож була більш цікавою бо проходила у світлу пору доби. Шкода що може не стати такої унікальної колії та маршруту.

  • Ярослав
    14 квітня 2022 22:42
    Редагувати Видалити

    Дякую, дуже цікаво й інформативно написано. Використаю для своїх покатеньок)

Коментар

Ваш нік:
Введіть текст коментаря:
Введіть код перевірки
Оновити код перевірки