Дивні мандри. Залізниці, індастріал, природа
На головнуПошукПро сайт

Таджицька залізяка: історія

Перш ніж розповідати про свою історію відвідин залізниць в Таджикістані, необхідно дати вступну інформацію про нелегку історію залізниць цієї країни, а також їх географію.

Схема залізниць Таджикістану. Таджикістан
Схема залізниць Таджикістану
Таджикістан

Таджикістан адміністративно ділиться на 4 одиниці, які, на відміну від областей в Україні, є не просто довільно окресленими шматками території, а реально відображають різні культурні, етнографічні і економіко-географічні райони країни. Це Согдійська облась на півночі, Хатлонська на півдні, Гірський Бадахшан на сході і "Райони республіканського підпорядкування" в центрі, разом з столицею Душанбе.

З Гірським Бадахшаном усе просто: це найбільш високогірна область країни, яка повністю лежить на Памірі з висотами понад 7000 м. Це дуже цікава, неповторна і красива область країни, але ні про які залізниці тут не йшлось навіть у сміливих проектах, тому рухаємось далі.

Согдійська область на півночі відокремлена від решти країни високим Гіссарським хребтом(до 5 тис м. над р.м.). Вона майже з усіх боків оточена Узбекистаном, то ж не дивно, що тривалий час вона була більше інтегрована з ним, аніж з "материковою" частиною Таджикістану. Саме тут в кінці 19 століття пройшла перша залізниця на території сучасного Таджкістану. Пізніше залізниці з"явилися і в центральній частині країни: Хатлоні і областях республіканського підпорядкування, але вони так і залишились ізольованими від залізниць Согдійської області. Щоб потрапити з Согдійської області в центр автотранспортом, треба подолати поспіль два перевали висотою більше 4000м, що і для автомобілів - непроста задача, а для потягів - надскладна, настільки, що будівництво тут залізниці, яка б з"єднала центр з північчю, теж не розглядалось навіть у планах. Потрапити з Душанбе у столицю і найбільше місто Согдійської області Худжанд залізницею можна тільки через територію Узбекистану.

Хатлонська область і райони республіканського підпорядкування складають центральну частину країни, тут проживає більшість населення. Залізниця сюди заходить двома шляхами, обидва з заходу і обидва з Узбекистану: з Кумкургана через Сариасію в Узбекистані на Турсунзаде і Душанбе, та з Термеза в Узбекистані до Курган-Тюбе. Між цими двома гілками немає височезного хребта, але і вони тривалий час залишались ізольованими одна від одної!

У часи СРСР Таджикістан і Узбекистан входили до однієї країни, і перевезти вантаж чи пасажирів з однієї частини Таджикістану в іншу через Узбекистан не складало проблем. Проте все змінилося з набуттям республіками незалежності. Відносини Узбекистана з Таджикістаном погіршувалися, і останньому загрожувала повна ізоляція, т.як Узбекистан контролював більшість виходів Таджикістану у зовнішні світ: з півдня Таджикістна був оточений воюючим Афагністаном, зі сходу - Китаєм, в який не було навіть автодоріг, і тільки Киргизстан ще міг бути транспортною альтернативою.

Таджики усвідомлювали вразливість свого положення, і вирішили з"єднати дві південні гілки в одну мережу, проклавши з"єднувальний ланцюжок найкоротшим шляхом: Вахдат - Яван. Будівництво розпочалося в 2009 р., але йшло не дуже активно. Врешті-решт у 2011 р. Узбекистан закрив рух через південну заізничну гілку, яка йшла у Хатлонську область, на батьківщину чинного президента Таджикістана Емомалі Рахмона, що було ударом по гідності останнього. Таким чином, уся гілка Галаба - Курган-Тюбе - Куляб залишилась ізольованою від зовнішнього світу. Тим не менш, на ній навіть підтримувався рух: наприклад, кілька разів на тиждень курсував приміський потяг Курган Тюбе - Сангтуда. Але було зрозуміло, що це - лише консервація і спроби зберегти колію, назвати ж це повноцінним функціонуванням ніяк не можна було.

Припинення руху по лінії Термез-Курган-Тюбе стимулювало таджиків прискорити роботи по будівництву лінії Вахдат - Яван. Південна ізольована мережа після з"єднання з північною отримала б вихід у зовішній світ. До будівництва були залучені китайські будівельні компнії. Врешті-решт у 2016 р. нову лінію було відкрито.

За іронією долі, новий президент Узбексистану почав політику "розрядки" у відносинах з Таджикістаном, і завдяки цьому в березні 2018 р. був поновлений рух через південний "вихід" з Таджикістана в Узбекистан: ділянка Амузанг - Галаба лінії Курган-Тюбе - Термез. Таким чином, необхідність в з"єднувальній лінії Яван-Вахдат стала значно меншою.

Пасажирський рух у нинішньому Таджикістані можна описати буквально двома-трьома реченнями. З Худжанду, Душанбе і Кулябу курсують потяги на Москву — раз на тиждень, а з Душанбе двічі на тиждень. Приміський рух представлений щоденним потягом Душанбе-Пахтаабад, що з”єднує столицю з густонаселеною приміською зоною в Гіссарській долині, а також вантажнопасажирським двогрупним потягом Душанбе — Куляб/Шаартуз з розчепленням груп в Курган-Тюбе. Цей потяг дійсно має в своєму складі окрім пасажирських і вантажні вагони і курсує двічі на тиждень. Ось і весь пасажирський рух :)

Отже, короткий огляд ліній.

Хаваст(Узб.) - Нау - Худжанд - Канібадам - Коканд(Уз.). Перша залізниця на території Таджикістану і колись найбільш важлива, т.к. з"єднує Ферганську долину з зовнішнім світом. Після побудови узбеками обхідного шляху Ангрен - Пап транзитна значущість лінії дуже упала. Тим не менш, існує вантажний рух на ТЕ33, пасажирський рух представлений потягом Худжанд - Москва.

Канібадам - Ісфара - Шураб. Пасажирський рух відсутній, спорадичний вантажний рух. У Шурабі раніше вівсі видобуток вугілля з вивозом його по залізниці, зараз залізниця Ісфара - Шураб не діє.

Кумкурган(Узб.) - Пахтаабад - Турсунзаде - Душанбе. Найбільш жвава лінія. Пасажирський потяг Душанбе-Москва, приміський Душанбе-Пахтаабад(складом ДР1), вантажний рух(кілька пар на добу).

Душанбе - Вахдат - Яван - Курган-Тюбе. Вантажнопасажирський потяг Душанбе-Шаартуз/Куляб, вантажні потяги.

Курган-Тюбе - Куляб. Вантажнопасажирський потяг Душанбе-Куляб. Вантажні потяги, за словами місцевих, бувають вкрай рідко. Потяг Москва-Куляб.

Курган-Тюбе - Шаартуз - Галаба - Термез(Узб.). Вантажнопасажирський потяг Душанбе-Шаартуз. Потяг Москва-Куляб. Наявність вантажного руху не підтверджена, але можна припустити що він є(з огляду на відновлення сполучення з Узбекистаном).

Коментар

Ваш нік:
Введіть текст коментаря:
Введіть код перевірки
Оновити код перевірки