Дивні мандри. Залізниці, індастріал, природа
На головнуПошукПро сайт

Донбаська глибинка: подорож по лінії Штерівка - Яновський

';

Штерівка - Яновський - типова шахта лінія, яка, відгалужуючись від вузла(Штерівка) розділяється на багато гілок, що ведуть до шахт. На Донбасі таких - десятки, але пасажирський рух на таких лінія - явище вкрай рідкісне. Колись в багатьох шахтних селищах Донбасу курсували так звані "робочі потяги", які по шахтних коліях підвозили шахтарів на роботу. Однак, з появою нормального автобусного транспорту вони відійшли у минуле ще у 40-50 роках. Тим більше дивно, що рух на цій гілці зберігся після масового скорочення приміського руху в 90-2000-х роках, коли зникли приміські на більш "магістральних" лініях.

Інші подібні тупикові лінії, де курсували чмуховагончики - Бункерна-Кумшацький і Менчугове - Новий Світ(на цій пощастило побувати). Однак лінія Штерівка-Яновський відрізняється від них тим, що деякі її станції навіть не відмічені на радянських генштабівських кілометровках - найбільш детальних картах СРСР(детальніше тільки 500-метровки, які досить важко дістати). Це означає, що, можливо, ці колії початково не відносились до МПС і були приєднані до нього лише пізніше. Хай там як, але "нанести на карту" таку глуху і маловивчену лінію було цікавою задачею.

Схема лінії Штерівка - Яновський. Луганська область
Схема лінії Штерівка - Яновський
Луганська область

До поїздки я загітував також свого товариша - затятого любителя залізниць Донбасу - Вову Цокура. Спланувати подорож по цій лінії було не просто: на добу було усього два рейси, при тому перший йшов занадто рано(о 6 ранку з Штерівки), а другий надто пізно(після 6 вечора). Нам довелося виїжджати з Дебальцева вночі приміським Дебальцеве-Довжанська, з якого о 6 ранку можна було пересісти на наш "пєтушок" до Яновського.

Електровоз ВЛ8-277 з приміським потягом Дебальцеве - Довжанська на станції Штерівка. Луганська область, Антрацитівський район
Електровоз ВЛ8-277 з приміським потягом Дебальцеве - Довжанська на станції Штерівка
Луганська область, Антрацитівський район

Лінія Дебальцеве - Красна Могила уже була давно електрифікована, але повноцінного моторвагонного складу тут майже не було, за винятком кількох пар Ясинувата - Красний Луч. Приміські Дебальцеве - Довжанська/Красна Могила обслуговувались ВЛ8 з вагонами, а приміські на Антрацит - дизель-поїздами ДПЛ і ДТЛ(хоча лінія на Антрацит теж була електрифікованою). Виходимо з вагончикам і прогулюємось по перону - до нашого потяга ще півгодини.

Прибуває приміський з Антрацита на Красний Луч. Хоча розклади по Донецькій залізниці зазвичай були складені безладно і незручно, однак на Штерівці вранці за розкладом був справжній "хаб": прибував приміський з Дебальцева, Антрацита, відправлялись приміські на Довжанську, Красний Луч, Яновський. Правда, ці підв"язки не несли великого практичного значення, т.як напрямки пересадок Дебальцеве-Яновський, Антрацит-Яновський малозатребувані.

Вокзал станції Штерівка:

Вокзал станції Штерівка. Луганська область, Антрацитівський район
Вокзал станції Штерівка
Луганська область, Антрацитівський район

Поруч знаходимо турботливо підфарбовану паровозну колонку:

Паровозна колонка на станції Штерівка. Луганська область, Антрацитівський район
Паровозна колонка на станції Штерівка
Луганська область, Антрацитівський район

Зайшовши у вокзал, дивимось розклад.

Розклад руху потягів по станції Штерівка за 2010 р.. Луганська область, Антрацитівський район
Розклад руху потягів по станції Штерівка за 2010 р.
Луганська область, Антрацитівський район

Розклад на Яновський тут розміщено окремо, якби натякаючи на спеціальний, "неповноцінний" статус цього сполучення. На відміну від інших ліній, тупикова лінія на Яновський не зачіпає великих міст, тільки кілька шахтарських селищ: Софіївський, Вахрушеве. Вони тяжіють до Красного Луча і входять адміністративно в його кордони, мають автобусне сполучення з ним, а от потягом добиратись з Вахрушева в Красний Луч значно довше по часу і відстані. Тому не дивно, що це сполучення не популярне, і вистачає одного суцільнометалевого вагончика для перевезення усіх охочих.

А ось нарешті подають і нашу "карету":

ЧМЭ3-1751 з приміським потягом Штерівка - Яновський подається на посадку на станцію Штерівка. Луганська область, Антрацитівський район
ЧМЭ3-1751 з приміським потягом Штерівка - Яновський подається на посадку на станцію Штерівка
Луганська область, Антрацитівський район

Заходимо в вагон, і невдовзі потому рушаємо. Перша станція на шляху - Сільський, знаходиться у селищі Софіївський.

Станція Сільський, лінія Штерівка - Яновський. Луганська область, Антрацитівський район
Станція Сільський, лінія Штерівка - Яновський
Луганська область, Антрацитівський район

Станція Сільський, лінія Штерівка - Яновський. Луганська область, Антрацитівський район
Станція Сільський, лінія Штерівка - Яновський
Луганська область, Антрацитівський район

Відправляємось з Сільського, по правий бік від потяга відходить відгалуження до шахти Краснокутська.

Проїжджаємо під шляхопроводом траси Харків - Ростов, на черзі станція з веселою назвою Браунівка.

Станція Браунівка, лінія Штерівка - Яновський. Луганська область, Антрацитівський район
Станція Браунівка, лінія Штерівка - Яновський
Луганська область, Антрацитівський район

Станція Браунівка, лінія Штерівка - Яновський. Луганська область, Антрацитівський район
Станція Браунівка, лінія Штерівка - Яновський
Луганська область, Антрацитівський район

За нею йде відгалуження до шахти Хрустальська. Ми уже знаходимось в межах міста Вахрушеве, але як і багато шахтарських міст Донбасу, воно складається з кілько відокремлених селищ, тому колія то проходить повз будиночки, то в"ється між посадками Донецького кряжу.

Роз'їзд Скіповий. Луганська область, Антрацитівський район
Роз'їзд Скіповий
Луганська область, Антрацитівський район

Роз'їзд Скіповий, вид в сторону станції Браунівка. Луганська область, Антрацитівський район
Роз'їзд Скіповий, вид в сторону станції Браунівка
Луганська область, Антрацитівський район

Під"їжджаємо до поста/роз"їзда Скіповий. Позаду видно терикон тої самої шахти Хрустальська. З Скіпового йде відгалуження до збагачувальної фабрики "Яновська". Ще трохи, і ми прибудемо на кінцеву станцію Яновський.

Станція Яновський. Луганська область, Красний Луч
Станція Яновський
Луганська область, Красний Луч

Станція Яновський. Луганська область, Красний Луч
Станція Яновський
Луганська область, Красний Луч

Станція Яновський. Луганська область, Красний Луч
Станція Яновський
Луганська область, Красний Луч

Станція Яновський. Луганська область, Красний Луч
Станція Яновський
Луганська область, Красний Луч

Станція зовсім простенька, і судячи з усього, зроблена на місці промислового майданчика колишньої шахти. Тупикова горловина притиснута просто до терикона. На станції є і вантажний рух - тут грузять вугілля. Практично усі шахти тут мають власні під"їзні колії, а вугілля, яке грузять тут, на "вуглемайданчиках" - скоріше за все, видобуте нелегальним шляхом, з копанок. І дійсно, по супутниковим знімкам добре видно величезний пояс копанок, що простягся неподалік від станції.

Назад їхати в Штерівку ми вже не стали, натомість попрямували в Красний Луч маршруткою. Лінія продемонструвала типовий донбаський колорит: шахтні селища, терикони, чмухи з наповненими вугіллям напіввагонами, простенькі станції з цікавими назвами. Пасажирів в потязі було небагато, значна частина - залізничники, заради яких цей потяг, ймовірно, і курсував.

Характерна особливість лінії - цікава топоніміка. Для Донбасу взагалі є типовим неспівпадіння назви станції з назвою населеного пункту. Така ситуація виникла через те, що і станціям, і населеним пунктам давали імена по назві наближчих вугільних рудників. Шахтарські селищі пізніше укрупнювались, перейменовувались, а станції зберігали свої оригінальні назви. Дана лінія рекордсмен навіть по міркам Донбасу: із усіх її роздільних пунктів - Штерівка, Сільський, Браунівка, Скіповий, Яноський - жоден не відповідає назві селища! Населених пунктів з такими назвами просто не існує.

Власниками рудників часто були іноземці, або російські підприємці іноземного походження, і це вплинуло на назви рудників, а з ними і станцій. Наприклад, біля Покровська була станція Бельгійський. А тут ми бачимо, ймовірно, німецькі назви: Штерівка, Браунівка. Пост Скіповий бере назву з шахтарського лексикону: "скіп" - підйомний механізм, яким транспортують вугілля по шахтному стволу. Така оригінальна топоніміка надає особливий колорит донбаським залізницям.

Коментар

Ваш нік:
Введіть текст коментаря:
Введіть код перевірки
Оновити код перевірки